Když se řekne celoroční hra…

10 září, 2023 Od Vačice z lavice 1

Když se řekne celoroční hra…

jste tábor NIKDY VÍCE, nebo BEZ NÍ ANI RÁNU?

„Každá motivační hra podporuje pouze vnější motivaci, pro nás je ale důležitá ta vnitřní.”

„Celoroční hru nepotřebujete, když učíte zábavně. Je to jen berlička.”

„Taková hra je strašně náročná na organizaci, zbytečně to vyčerpává.”

„Na hru ve třídě není vůbec čas.”

„Je to jen hezky zabalená manipulace s dětmi skrze odměny a tresty.”

Také už jste někdy slyšeli tyto hrozivé mýty o celoročních hrách? My ano. A musíme bohužel konstatovat, že v některých případech nejsou daleko do pravdy. Ale musí to tak být? Opravdu to nejde jinak? Musí děti soutěžit, porovnávat se a získávat bodíky, puntíky, nálepky nebo jiné „odměny”?

Nad tím se zamýšlela Kačka, když šla poprvé jako třídní učitelka ke čtvrťákům. Hledala systém, který by zamezil sledovat, jakým tempem se ve hře posouvají jednotlivé děti, který by podněcoval spolupráci a ne rivalitu a žáci by za práci v hodinách nezískávali jen bodíky pro sebe, nýbrž by je společné úsilí posouvalo v příběhu vpřed. Vymyslela tak unikátní princip hry, který Vám níže představíme. Nejprve si ale pojďme posvítit na mýty, se kterými jsme se potkaly my dvě.

Každá celoroční hra není pouze o vnější motivaci. Záleží na tom, jestli ji vhodně propojíme s tou vnitřní. Když chodíte do práce, dostáváte plat. Plat je bezpochyby vnější motivace, ale obešli bychom se bez něj? I vnější motivace má své místo, ať už v pracovním nebo školním prostředí. A pokud svou práci děláte rádi a vidíte v ní hlubší smysl a zároveň za ni jste dobře zaplaceni, zažíváte skutečný pocit naplnění.

Celoroční hra je zábava nejen pro žáky, ale i učitele. Všichni jsme uvnitř pořád trochu děti, no ne? A když se do hry ponoříte, děti to vždycky ocení a povezou se na vlně legrace s Vámi. 

Celoroční hra potřebuje trochu času na začátku roku, trochu během něj a trochu na konci. Nebudeme Vám lhát, že to není žádná práce. Ale nemyslíme si, že to za to nestojí. Před začátkem školního roku Vám zabere promyšlení jednotlivých aspektů hry pár hodin, její přípravu pak zvládnete během přípravného týdne. Během roku stačí pravidelně podporovat motivaci dětí ve hře pokračovat, věnovat pár minut z třídnické či jiné hodiny nebo přestávky k hodnocení a příběhu hry. Na konci roku si můžete s dětmi užít napínavou cestu za pokladem, která zkrátí čekání na prázdniny. Pokud si tedy organizaci důkladně rozmyslíte dopředu a na začátku školního roku věnujete dostatek času, aby děti princip hry pochopily a vnikly do něj, v průběhu roku Vás to již moc práce stát nemusí.

Čas na hru se vždycky najde. Když člověk ví, jakou radost každý krok ve hře dělá, obětuje 5 minut češtiny, 10 minut třídnické hodiny nebo kousek přestávky. A určitě znáte ty unavené poslední hodiny před koncem vyučování – ty jsou na to jako stvořené!

Děti si přejí být úspěšné. Není tedy vůbec potřeba děti strašit postupem vzad, vyhrožovat odebráním možnosti pohybu vpřed apod. Děti si přejí hru dokončit a být úspěšné ve školních dovednostech, pokud ví, proč co dělají. Není tedy nutné s nimi skrze hru manipulovat.

Může plnit celoroční hra cíle stanovené RVP?

Jelikož celoroční motivační hru nechápeme pouze jako nástroj k pobízení dětí v plnění povinností, říkáme ano! Náš princip celoročních her se zaměřuje na rozvíjení spolupráce ve třídě, budování podporujícího klimatu, podporování rozvoje kritického a logického uvažování, schopnost třídit podstatné informace od nepodstatných, argumentovat a diskutovat.

A v čem je tedy ten náš princip her výjimečný?

Naše celoroční hry jsou vlastně hrou dvojí. Žáci hrají sami za sebe, posouvají se po herní cyklické cestičce a získávají za absolvování této cesty benefity. Zároveň ale hrají za celou třídu, když se snaží získat další a další indicie k rozluštění detektivního příběhu, který musí do konce školního roku vyřešit. 

Děti se pomocí vlastní papírové figurky pohybují po cyklické herní stezce, která je rozmístěna po celé třídě jako políčka deskové hry. Jakmile se děti dostanou do cíle, dostávají od Vás kartičku. Z cíle přechází do startu a jedou další kolo od začátku. Jakmile nasbírají dostatečný počet kartiček, mohou tyto kartičky směnit za individuální odměny (např. být první ve frontě na oběd, vymyslet pro třídu aktivitu do výuky…) nebo našetřit na indicii k příběhu (výpověď klíčového svědka, nalezení stopy, nalezení nového předmětu do inventáře…). Velmi brzy po začátku hry dětem dojde, že je potřeba na celkový postup ve hře (získávání indicií k vyřešení případu či úniku v případě připravované únikovky) spojit síly a některé své získané kartičky nabídnout skupině. Hra je zároveň uzpůsobena tak, aby každý žák mohl přispět celé třídě i získat něco sám pro sebe, přičemž ho nikdo nebude hodnotit za to, jak rychle cestu prochází. Není možné sledovat déle než pár týdnů, jak se kdo rychle posouvá na cyklické stezce start-cíl. Děti se tedy brzy přestanou porovnávat a řešit, kdo už je na jakém poli a kolikrát cestu prošel.

Máte chuť si vytvořit vlastní příběh?

Směle do toho! Vezměte si naše know-how a tvořte, co hrdlo ráčí. Budeme moc rády, pokud Vám tento systém her přijde k chuti a další třída bude moci zažít dobrodružství, kde není horších a lepších hráčů. Než se do toho pustíte, pojďme se ještě podívat na obecné instrukce k tvorbě takových celoročních her:

  • Promyslete, kolik času chcete hře věnovat na začátku roku a na konci. V průběhu roku může jít třeba o 20 minut týdně – při otevírání indicií, diskuzích apod.
  • Vymyslete poutavý příběh s nějakou zápletkou, kterou žáci musí vyřešit a jakým způsobem budou postupovat v příběhu vpřed – tzn. co potřebují společně získat k vyřešení záhady? Může jít o piráty na moři, kteří sbírají kousky mapy nebo o rytíře, kteří sbírají kousky příběhu zakletého zámku, aby jeho obyvatele osvobodili. Příběhu je potřeba se věnovat i v průběhu roku. Na první dojem to může působit, že to bude výuku výrazně narušovat, ale Vy budete rozhodovat o tom, kdy se bude indicie číst a pokračovat se v příběhu. Vždy se najde nějaký čas, kdy oceníte klidnější a odpočinkovou aktivitu, u které zároveň děti rozvíjí další potřebné dovednosti jako je schopnost diskutovat, obhájit svůj názor, přijmout ten cizí, třídit informace atd. 

Tip: V naší třídě to máme koncipované tak, že indicie čteme v hodině (většinou na konci nějaké 5. hodiny, nebo zkrátka když zbyde čas). Každé dítě otevírá právě jednu indicii a tak je pro příběh každý nesmírně důležitý.

  • Vymyslete, jaké budou individuální odměny – osvědčilo se nám zeptat se dětí, co by si přály. V průběhu roku můžete tento seznam klidně doplňovat nebo proškrtávat.
  • A jak hru ukončíte? Porazí zápornou postavu? Vysvobodí nebo zachrání kladnou? Můžete připravit dopis od nějaké postavy, nachystat poklad jako odměnu za vyřešení záhady, který žáci sami najdou nebo se vydat na cestu za pokladem, to máme nejraději!

Cesta za pokladem…jak na to?

Cestu za pokladem můžete naplánovat tak, aby souvisela s příběhem. I po cestě za pokladem děti narazí na postavy z příběhu, se kterými se setkávaly po celý rok.

Příběh může směřovat k nutnosti rozšifrovat tajné heslo, díky kterému získají žáci poklad. 

Cestu můžete připravit jako fáborkovou trasu nebo dětem poskytnout mapu s vyznačenými místy, kde mají něco zjistit. Například spočítat okna kostela, zjistit cenu jídla na jídelním lístku apod. K takové mapě jim můžete dát pracovní list, kde budou možnosti správných odpovědí spolu s písmenem do tajného hesla. Tajné heslo pak může být slovo, které z těchto písmen vytvoří.

Poklad může být cokoliv, co víte, že žáci ocení. Sladkosti, knihy, drobné hračky… U nás je velice oblíbené, že nás cesta dovede ke společnému zážitku, např. bowling, laser game, minigolf…

Takže co mi celoroční hra do třídy přinese?

  • motivaci po celý školní rok
  • podporující klima
  • spolupráci celé třídy
  • stmelení kolektivu, společné téma pro všechny
  • rozvoj dovedností diskutovat, argumentovat, vyvozovat závěry z faktů
  • schopnost fakta analyzovat a syntetizovat 
  • nové zážitky, radost z úspěchu

Tak co, máte chuť to zkusit?
Držíme Vám palce, ať se Vám hra vyvede a přinese do třídy nové zážitky a dovednosti! 

Záznam webináře na toto téma najdete na našem YouTube kanále (video je na tři části):